Appel à communications : Patrick McGrath
Patrick McGrath : directions, transgressions
Université de Perpignan, du 11 au 13 mai 2011.
Appel à communications
Vingt ans après la publication de l’important recueil The Picador Anthology of the New Gothic, l’écrivain d’origine britannique Patrick McGrath semble aujourd’hui s’être confortablement installé sur la scène littéraire new yorkaise, délaissant quelque peu les travestissements gothiques et manipulations transgénériques des origines (Blood and Water, 1988, The Grotesque, 1989) pour s’orienter vers une écriture moins baroque, plus retenue, mais toujours braquée vers les tréfonds tourmentés de la psyché humaine (Port Mungo, 2004, Trauma, 2008).
Son œuvre, qui à ce jour rassemble huit romans et deux recueils de nouvelles, a déjà donné lieu à plusieurs thèses, études et publications universitaires, notamment en Europe. L’heure semblait donc venue de rassembler experts et spécialistes de son œuvre pour explorer plus avant les méandres textuels de son étrange univers dans le cadre du premier colloque à lui être entièrement consacré.
Thèmes proposés
- Le gothique et ses métamorphoses contemporaines
- Les pratiques hypertextuelles (parodie, pastiche, palimpseste)
- Les manipulations narratives
- Le rapport subversif à la psychiatrie et à la psychanalyse et à l’imaginaire médical
- Le trauma et la hantise
- L’américanisation croissante de l’œuvre et l’écriture de New York
- La part du grotesque dans l’œuvre
- La dimension historiographique
- L’ ekphrasis
- La place de l’écrivain dans le panorama américain contemporain
- Les adaptations cinématographiques
Les communications en anglais seront privilégiées du fait de la présence de l’écrivain à l’ensemble des ateliers.
Les propositions doivent être adressées avant le 20 décembre 2010 à Jocelyn Dupont de l’Université de Perpignan (jocelyn.dupont@univ-perp.fr) et Max Duperray de l’université de Provence (max.duperray@univ-provence.fr)
Call for papers
Directions, Transgressions: The First Patrick McGrath International Conference
University of Perpignan, France, May 11-13, 2011.
Twenty years after the publication of the influential Picador Anthology of the New Gothic, British-born novelist Patrick McGrath seems to have found today a firm anchorage in the New York literary scene. While his latest writings have somehow distanced themselves from the earlier gleeful generic manipulations of the Gothic (Blood and Water, 1988, The Grotesque, 1989) to take on a more subdued stance, they remain intent on exploring the deepest recesses of the human psyche (Port Mungo, 2004, Trauma, 2008), pushing the art of narrative manipulation to extremes.
With eight novels and two collections of short stories to this day, McGrath’s work has already generated a significant amount of academic interest and publications, particularly in Europe. The time thus seems appropriate to gather scholars in order to explore further the meanders of his singular textual universe in the first academic conference entirely dedicated to the author’s work.
Proposed themes for papers
- Gothic transmutations in Patrick McGrath’s work
- Hypertextual manipulations (parody, pastiche, palimpsest)
- The subversion of psychiatry, psychoanalysis and medical science
- Trauma and Haunting
- The growing Americanization of the work and the literary representation of New York
- McGrath’s work’s historiographic dimension
- The significance and persistence of the grotesque
- Ekphrasis in McGrath’s texts
- Narrative strategies
- Stylistic aspects
- McGrath’s positioning among contemporary American writers
- The film adaptations
The conference will take place in the presence of the author, who will also be giving lectures and masterclasses. A round table with publishers and other novelists is also being planned.
Please send your abstracts (about 250 words) along with a short biography to Dr. Jocelyn Dupont (jocelyn.dupont@univ-perp.fr) and Prof. Max Duperray (max.duperray@univ-provence.fr ) by December 20, 2010.
Following the conference, a selection of papers will be considered for publication.
Keynote speakers include:
Prof. Sue Zlosnik (Manchester Metropolitan University).
Prof. Max Duperray (Université de Provence).